Virkad grytlapp - tutorial

När jag var barn hittade jag dessa grytlappar inklusive mönster, och tyckte att de var så fina
och lite annorlunda eftersom de virkas på diagonalen.
Dessvärre slet jag mitt hår eftersom jag inte förstod mönstret.
Min virkande, duktiga mamma frågade gång på gång om hon skulle hjälpa mig.
Ack nej. Kan själv...!
Inte...
Efter flera timmars hårt prövande utan att lyckas fick jag till slut be henne visa mig.
Det tog nog inte mer än två minuter innan hon läst och förstått och visat mig.
Snopen, och nästan ännu argare för att det var så lätt blev jag besviken för att jag inte förstått själv.
Nu besparar jag dig detta.
Har virkat och skrivit så jag hoppas allt blivit rätt. Hittar nämligen inte originalbeskrivningen.
Tror säkert att du förstått om jag bara skrivit ner mönstret, men har tagit några bilder oxå.
*
Garnförslag: dubbelt av 8/4 merceriserat bomullsgarn
Lägg upp 6 lm. Gör 1 st i 4e lm från nålen. Virka 2 st till i de 2 återstående lm=4 st. Vänd.
*
Lägg upp 6 lm. Gör 1 st i 4e lm från nålen. Virka 2 st till i de 2 återstående lm=4 st. Gör en sm i den första av lm från föregående varv. Virka 3 lm, 1 st i samma m, 2 st i de 2 m=4 st. Nu har du 2 "trappsteg". Vänd.
*
Fortsätt nu som varv 2, där du utökar en st-grupp= 1 trappsteg för varje varv tills du tycker att grytlappen blir lagom stor. I detta fall 12 varv. Vänd.
*
Nu startar varven med 3 sm i föregående varvs st. * 3 lm, 3 st i maskorna av föregående varvs 1a lmst. 1 sm i 4e lm på föregående varv.* Fortsätt *-* resten av varvet.
*
När du gjort den st-grupp som är jämsides med föregående varvs 1a st-grupp Vänd.
*
3 sm *-*. Fortsätt så här, varv på varv, medan det minskas en st-grupp varje varv = 1 "trappsteg".
När du efter sista "trappsteget" på sista varvet har en kvadratisk grytlapp kan du själv välja avslutningsvarv och hängare. Exempelvis ett varv med fasta m och hängare av 20 lm.
*
Det som ser ut som dalar är rätvarven.
Det som ser ut som toppar är avigvarven.
*
Lycka till!
Påpeka gärna när/om du hittar fel i mönstret.
*
För övrigt kan vem som helst väcka mig när som helst och be mig virka detta.
För nu kan jag!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: TheKnittingSeaman

De där ska jag prova! Då är bara frågan vilken virknål man bör använda? Brukar visst bli lite väl tight (läs hårt) när jag virkar. Inte så att jag har svårt att hämta upp maskorna, men ändå... Finns det någon tumregel att använda när man "översätter" stickstorlek till virkstorlek?

Svar: Juste det ja. Skrev aldrig storlek på virknålen,har bara "gamla". Men t ex kan användas INOXAL 3 1/2, så har du nåt att utgå ifrån. Tumregel, nja. Prova sig fram brukar funka. :-)
Cicci H

2013-07-26 @ 23:27:24
URL: http://theknittingseaman.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0