Färs på het plåt

Vet inte om ni har tänkt på det,
men att steka mycket färs på en gång, i stekpanna, är tråkigt - och tidsödande...
Av egen erfarenhet bränner jag en del då och då också...
eftersom jag tycker det är så svårt att passa större mängder vid spisen.
Kom därför gärna ihåg detta till nästa gång:
bryn färsen i ugnen!
 Häll ut på en plåt, 200 grader ugnsvärme, finfördela med nån gaffel.
Skjuts in i ugnen 5-7 minuter. Ställ äggaklockan.
Gör nåt annat under tiden!
Det är ju DET som är hela grejen!
Nu kan du skära grönsaker, duka, sitta och läsa, göra armhävningar eller plankan...
När klockan ringer, ut med plåten, smula sönder färsen, rör om, in igen.
Gör om ett par gånger tills färsen är stekt.
Du slipper OSET också.
Här blev det en köttfärssås till en gratäng med squash/zucchini.
Och alltihop kan puttra i ugnen!
Sänk värmen till ca 175 grader när färsen är brynt och du pytsat i de andra godsakerna.
 
Tänk så enkelt det kan bli!
 
 

Kommentarer
Postat av: Myggan surrar

Attans vad du är smart! Jag brukar ju göra köttbullar i ugnen, varför har jag inte tänkt lite längre? Nu blir det ändring på det.
/Anna

2013-06-19 @ 19:45:42
URL: http://designmosquito.blogspot.com
Postat av: frisky frog

Vilket bra tips! Då blir det ju extra tid för stickning. =)
/Ha en trevlig midsommar!

2013-06-20 @ 07:20:08
URL: http://friskyfrogmade.blogspot.se/
Postat av: Efwa - Medea

Tack för tipset! Gratängen ska jag nog prova snart.

2013-06-21 @ 09:17:19
URL: http://medeashem.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0