Maskrosvin del 1

Att sätta maskrosvin innebär en ganska tråkig och enahanda arbetsinsats i början.
Eller meditativt, beroende på hur man ser det.
Sedan följer en lång väntan innan man kan börja smaka av det.
Det är nu flera år sedan sist, och det är synd eftersom de skiljer sig både i smak och färgnyans år från år. 
Jag borde göra en omgång var år bara för att.
Tycker det är en kul och annorlunda present när man blir bortbjuden också.
Nu jag fick en så vänlig förfrågan om jag ville ha färdigplockade maskrosor -
och hur skulle jag kunna tacka nej?! :-)
Därmed blev det äntligen av i år.
 
Om du vill hinna göra själv behöver du nog skynda lite innan alla gula solar blommat över...
 
 
Till ca 6 liter behövs:
3 liter maskrosblommor (endast det gula som synes) eftersom det packas i bunken vägde jag det och tippar att det är ca 250 gram, vilket inte låter mycket, men man blir överraskad hur mycket det är när man sitter där och plockar bort grönt...)
4 lit kokande vatten
2 kg strösocker
3 st citroner (använd ekologiska som är snälla i skalet)
 
* Det kokande vattnet slås över de gula blommorna.
* Låt stå ett dygn.
* Sila av.
* Tillsätt strösocker och skivade citroner, utan kärnor.
* Låt detta stå och jäsa i 3 veckor.
* Sila allt igen och häll upp på flaskor som får lagras.
 
* OBS! Skruva inte på korken för hårt eftersom det jäser ett tag till och risk finns att flaskan kan sprängas av trycket. Du kan tappa om det försiktigt senare så att bottensatsen försvinner.
 
            
Nu står byttan i matkällaren och drar sig.
Klart att tappas på flaskor 16 juni.
(jag har inte skrivit om det "i rätt tid")
 
Smaken då? Hur beskriver man smaken?
Svårt, för den liknar inget annat, men lite så här:
lite beskbittert, med sötma och citrusfriskhet.
Det är riktigt i gott, men bara i små mängder, som en fördrink till exempel.
Och helst blandat med förslagsvis mousserande vitt vin eftersom konsistensen är ganska simmig.
Återkommer med del 2 omkring 16 juni.
 

Kommentarer
Postat av: Maria/pysseldagar

Tack cicci:))
Måste prova! !

Svar: Och nu har jag hittat recept på rabarbervin också.... :-)
Cicci H

2013-06-09 @ 19:29:06
URL: http://pysseldagar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0