Hur tänkte Risenta här!?

Av olika anledningar (som jag kan återkomma till en annan gång) provar jag att äta glutenfritt.
Gluten, det sega proteinet som gör bröd så mjukt, så mjukt...
Det innebär inte så stor skillnad i matväg, men jag som gärna bakar får ju hitta varianter.
Dessutom är det ju bland det smidigaste att ha en macka med till jobbet .
Idag stod jag framför en hylla, med linser, frön, flingor av olika slag och började läsa lite.
Det är ju nya recept och att lära sig bakegenskaperna som är lite svårt.
Hittade den här påsen:
 
Men det här ser ju bra ut!
Det går ju att använda till både gröt, müsli och bröd.
Glutenfritt står det tydligt både på framsidan och på baksidan. På flera ställen...
Aha! Ett recept följer med. Praktiskt! Det kanske jag kan börja med:
Banana pancakes med hirsflingor. (Se bilden på påsen)
Börjar titta på ingredienslistan för att se om jag behövde fler saker som jag eventuellt inte har hemma.
Överst på listan står 1 dl VETEMJÖL!
Men skämtar de eller?
Finns det någon annan ingrediens med mer gluten än vetemjöl...
Hur tänkte de?
Om man har en produkt där man på flera ställen på förpackningen påpekar det fina med att det är glutenfritt
så kan man väl ha ett recept UTAN vetemjöl?
SÅ. Nu har jag mejlat deras infomejl och väntar med spänning om kanske jag får ett svar.
Nej. Jag är inte arg. Inte frustrerad eller nåt sånt.
Mest full i skratt.
Enligt min, högst personliga tolkning, uppfattar jag det som att den här produkten är nog bra och fin,
men man kan inte använda den om man inte har liiite vetemjöl också?
;-)
Jag kanske har gjort en höna av en fjäder.
Vad säger ni?
 
Uppdatering: oerhört snabbt och trevligt fick jag svar på mitt mejl.
De hade sett den här missen och jobbar på att byta ut receptet!
Vetemjölet ska gå att byta mot bovetemjöl.
Se där! Fint va!

Kommentarer
Postat av: Karin

Bra med uppmärksamma kunder! Hur många läser igenom vilka ingredienser som ingår?
Kram Karin

2013-05-14 @ 20:52:56
URL: http://pixelmojan.se
Postat av: Tessan

Jag tycker det är intressant & undrar också hur de tänkte. Nu när du ska testa glutenfritt så är du varmt välkommen in till oss på www.sandt.nu för lite recept & förhv inspiration :)
Mvh Tessan

2013-05-18 @ 15:06:27
URL: http://www.sandt.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0