Sjösättning med Dajmtårta

Tänka sig att äntligen långa vintern är slut och det är dags för sjösättning och då är hela familjen med!
 I veckor har båten blivit vårfin!
I år med nya grabbräcken i rostfritt (de man håller i på rufftaket),
ny mastfot (svart kvadrat mitt i bild som masten ska stå på)
och maken har slipat om durken och målat om den (golvet invändigt).
Jag har hjälpt till lite, lite med vaxning och invändig städning...
Men även tagit hand om det vanliga i hemmet.
 
Och en sån här dag krävs det förning så man orkar med!
För vi fikar och äter också :-)
Dagen till ära har jag bakat
DAJMTÅRTA.
Receptet längst ner i inlägget.
Vi hjälper varandra när det ska mastas på och det är alltid trevligt att träffa de andra båtmänniskorna!
Så här fin är hon!
Båtar har i regel kvinnonamn (utom bogserbåtar).
Hon heter Perella. En tidigare ägare hade två barnbarn: Per och Ella. Så enkelt var det!
Här på väg på sin vagn mot vattnet.
Hon låg i vattnet flera timmar... Men vi fick lyfta upp henne. Nu är hon i båthuset igen...
Ibland blir det inte alls som planerat tyvärr.
Hon tar in vatten och det går ju inte för sig alls, så nu ska hon torka till innan
Storseglaren i kommande vecka ska laga tätt.
Verkligen tråkigt, men hellre nu än sen.
 
 
Och så var det receptet på DAJMTÅRTA
Det är ett enkelt och snabbt recept nu när du kan köpa färdigt mandelmjöl.
Den är glutenfri. Dessutom kan den säkert bli LCHF om du byter sockret mot Stevia el likn.
200 grader 20-25 minuter
Vispa 2 ägg och 2 dl socker.
Blanda 100 gr malen mandel med 1 tsk potatismjöl och 1 tsk bakpulver.
Rör ihop de båda blandningarna och grädda.
Ta en dubbeldajm och hacka den under tiden.
När kakan kommer ut ur ugnen strör du hacket över.
(Vill du göra LCHF kan du nog hacka lite mörk choklad över istället)   :-)
Servera med vispad grädde!
Kanel är dessutom väldigt gott att pudra över vid serveringen.
 
Det här går helt i linje med min idé om snabba och enkla recept!
Baka NU!

Kommentarer
Postat av: Per

Hittade denna blogg av en slump när jag googlade. Jag är nämligen den Per som båten delvis är döpt efter :)
Däremot är storyn inte helt korrekt, Perella var döpt efter mig och två andra.
Ser att inlägget är 10 år gammalt, men om ni fortfarande har kvar båten och du vill veta historien så maila mig! (Jag antar att min email-adress syns för dig som bloggägare)

Mvh
Per

2023-05-13 @ 23:51:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0