Vild gryta

                                      Nu när hösten är som gråast, löven har fallit, och faktiskt är det kallare oxå. Då gillar vi att äta köttgryta, eller hur? Här är en rejäl omgång.

Bjud hem några hungriga själar eller ät upp och frys in resten...

                          Gryta med viltsmak     ca 20 port 

2 kg grytbitar

2 kg rotfrukter (dessa var frysta och färdigskurna i bra bitar)

1 msk salt

1 msk vitpeppar

40 enbär

5 köttbuljongtärningar

Ca 300 gr trattisar (mina hade varit frysta, så de åkte i med spad och allt)

1/2 dl soja

5 dl grädde

5 dl standardmjölk

 

Starta ugnen på 175-200 grader. Bryn köttet på stor plåt i ugn genom att ställa äggklockan på ca 5-7 min och rör om när den ringer. Gör det 3-4 ggr. Krossa enbären och fyll på med  alla de kryddiga ingredienserna, blanda runt och in i ugnen igen.  Sänk värmen till ca 125 grader och låt grytan puttra i ca 20 min. Rör om, smaka av och  låt stå 20 min till. Grytan puttrar i köttets eget spad samt det som de frysta grönsakerna avgett.

När det börjar närma sig klart rör man ner grädde och mjölk och smakar av.

Låt allt bli ordentligt varmt.

Beroende på vilken styckningsdel du använt kanske det behövs en stunds kokning ytterligare.

Såsen med enbär smakar mums!       

 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0