Soppa med curry

När det är den kallare delen av året är det oftare än annars som soppa lagas av mig.
Den här fick familjen en variant av som förrätt en nyår för många år sedan.
Jag har gjort den lite matigare.
Gissar att du kan fylla på med kokt potatis eller ris eller linser eller... :-)
 
Detta är en stor omgång så du kan knacka på hos grannarna och bjuda på soppkvällsmat!
*
Ca 20 port soppa
smör
5 gula lökar
3 palsternackor
8 hg rökt skivad kalkonbröst (typ pålägg) eller skinka
3 brk creme fraiche franska örter
1 dl curry
8 tärningar hönsbuljong
2 lit standardmjölk
3 lit vatten
1/2 msk salt
1 1/2 tsk svartpeppar
4-5 äpplen
*
Skala och hacka lök och palsternackor.
Samt äpplen, men spara nåt med skal som skivas tunt om du vill garnera.
Fräs allt i smör med curryn.
Blanda ner alla övriga ingredienser och låt soppan koka en stund.
*
Serveras rykande varm med nåt bröd om du vill.
Smaklig måltid!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lina

Nu blev jag ju riktigt hungrig! Måste börja göra soppa lite oftare, för barnen tycker oftast att det är helt okej, och jag tycker att det är såå gott med soppa och lite gott bröd till!! Kram

2013-10-26 @ 11:21:25
URL: http://MilinasPyssel.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0