En till äppelkaka

Äppelkakor, äppelkakor.
Aldrig tröttnar man. Alltid vill man hitta nya varianter.
Här kommer en till.
     
  
 
Jag tog vad jag hittade i skåpet, som jag vet att jag tycker om.
*
Söndagsäppelkaka  får den heta helt enkelt
5 äpplen som skalas och grovrives
    Smält 100 gr smör (kan bytas mot mjölkfritt)
och ner i kastrullen fyller man på med:
1 dl skrädmjöl (är rostat havre som kan bytas mot annat el uteslutas för glutenfritt)
1 dl mandelmjöl
1 dl havregryn (ren havre om du vill ha glutenfritt)
1/2 bovetemjöl
1 dl strö rörsocker
1 1/2 tsk kanel
1/2 tsk vaniljpulver
Blanda runt allt och klicka ut över äppelrivet.
Baka i ugnen i 20-25 minuter på 175 grader.
*
 
Den serverades med vaniljglass.
Som synes blir den lite mörkare i färgen, men det beror bla på mjölsorterna och inget ljust mjöl som vete.
Den blev riktigt mumsgod!
 

Kommentarer
Postat av: ullie

mmmm ser ju så gott ut. Alltid vill man ha mera precis som du säger. har ingen i år direkt att få äpplen utav men åhh så gott det är . blir nog lite utav köpe äpplen :)
Ha en fin tisdag kram
p.s vem vill inte ha en husbil ?? Ja vill o se hur det är.. önska önska :D

2013-09-16 @ 22:28:49
URL: http://weberskold.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0