Vad ska vi äta?

Detta är en ständig fråga.
7 dagar i veckan - året om.
För mig går det oftast bra, p g a mitt intresse för matlagning och dels p g a att det faktiskt är mitt jobb.
Att bestämma vad som ska lagas och ätas.
Men ibland tar det stopp.
Jag kan tänka att:
Nej, det här hade vi nyligen. Nej, det här gillar inte alla. Nej, det passar inte... o s v.
*
Ofta letar jag bland kokböcker på loppisar och second hand och jag har numera en bra fylld bokhylla.
Dessutom finns ju Nätet. En i sanning helt outsinlig källa av inspiration, recept, bilder och tips.
*
Men ibland räcker det ändå inte.
Och jag lägger ner rätt mycket tid på att leta inspiration och recept.
Idag tittade jag i en pärm som jag fyllt på sedan 1995-96 nånting.
Alla dessa små häften! De här är allihop från Arla och Arlaköket.
Man kan ju se hur jag bläddrat och skrivit minneslappar för att lätt kunna se de godaste.
Har lagat mycket ur dem. De är verkligen goda.
Och - tänker jag: hur många har jag inte kvar!?
Så nu ska jag helt sonika börja från början och med variationer av och korv fisk och färs
laga mig igenom högen...
(Såklart blir det ju inte "alla" recept eftersom en del faller bort p g a smakriktningar,
men oj så mycket jag har framför mig!)
*
Som avslutning vill jag bjuda på ett av de godast laxrecept jag vet.
Det här är en ständigt återkommande favorit.
Ur detta nummer från våren 1999. Lilla lappen längst upp till vänster
säger "Saffranslax", fast rätt namn är "Grillad lax med citronglaze"
En laxrätt både att förgylla vardagen med och bjuda till fest!
*
Och nästa tisdag är det Stickcafé igen!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Karin

Under en sommar fick jag för mig att prova en del nya recept. Till slut sa mannen: Kan vi inte ha det gamla vanliga som du brukar laga???
Så var det med den provningen!
Kramar Karin

Svar: :-) (otack är världens lön...)
Cicci H

2014-04-28 @ 18:08:54
URL: http://pixelmojan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0