Vett och etikett

Man kan tycka att människorna förr i tiden var trångsynta och ovetande. Jorden var platt o s v.
De tänkte och agerade utifrån det de hade kunskap om - för sin tid.
Den här fantastiska lilla boken räddades från ett bittert öde på sortergården av vaktmästaren på jobbet.
Vilken tur att han är en man med sinne för detaljer!
*
Hemmets Uppslagsbok, fjärde bandet.
*
Detta är inledande kapitlet och det stämmer ju än idag:
1) TAKT: är en instinktiv känsla för det passande.
och fortsätter med:
2) Den goda TONEN kan inläras.
*
Nu har jag bara skummat igenom den, men jag ska absolut läsa den från pärm till pärm.
Med kapitel som
* Förmågan att vinna och bevara andras hemligheter
* Giv också andra tillfälle att lysa!
* Umgänget i städer och på landet
känner jag att jag i fortsättningen kan vara trygg i mitt umgänge.
*
I kapitlet "Umgänget med personer av olika lynne och böjelser" kan jag läsa att "umgänget
med en självisk människa är i hög grad stötande för ett känsligt sinne, eftersom
den själviske endast hyser intresse för sig själv och bara intresserar sig för andra
i den mån de kunna vara honom till nytta."
 "Blygsamheten är däremot en av de mest älskvärda egenskaperna...
som den är en tämligen sällsynt dygd i våra dagar."
Häpp! Det kunde sagt av vem som helst när som helst i vår tid!
*
Denna skrift trycktes 1929 och är därför ursäktad de kapitel som handlar om kvinnans
göranden och låtanden utanför hemmet...
*
Kanske jag får anledning återkomma när jag läst den?
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0