En plats i näringskedjan

Nej. Det trodde jag inte.
Jag, och många med mig vet jag,
tror inte på att fästingen har en plats i näringskedjan.
Ett litet oansenligt djur som bara tär på sin omgivning och sprider sjukdomar omkring sig.
Nu har jag läst och förstått att fästingen faktiskt har naturliga fiender såsom vissa spindlar och myror.
*
Men jag gillar dem inte för det.
Fienderna är för få och för små. Fästingarna för många.
Häromdagen föll en proppmätt fästing av en kollegas hund.
De hade varit på västkusten i 2 veckor på semester...
Och fått med sig ett okänt antal blodsugare hem.
Kunde trots allt inte låta bli att föreviga den eftersom den var den största jag sett.
Lite imponerad av att de små otäckingarna kan bli så stora.
Så. Feta.
Ser ni?!?!
*
När den begapats och vi alla äcklats av den under en stund
tog jag hand om den, fotograferade den,
och gjorde som min mormor gjorde när jag var liten.
Fästingar (och flugor med för den delen)
åkte raka vägen in i den vedeldade spisen.
*
När det knäppte till var det slut.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna Lennartsdotter

Bläääk! Här få de små otäckingarna en liten sightseeing i det lokala avloppssystemet.
/Anna

Svar: Mohahahahaaaaa.....
Cicci H

2014-07-05 @ 07:12:14
URL: http://designmosquito.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0