Mässa i Hjo

Så har man då tillbringat lördagen på denna hantverksmässa (=marknad) i Hjo.
Förra året tog det brorsfrun och mig många timmar att i sakta mak
 titta, prova, klämma, diskutera och handla.
I år var det mycket vi kände igen och kunde skanna av lite snabbare.
Inte mycket blev inhandlat. Däremot var vi duktigare med att komma ihåg att fika och äta lunch.
Ja just ja. Vi kom så tidigt att vi började med nån slags sen-frukost-tidig-fika på ett trevligt ställe.
Bland annat köpte vi "kokoskaka med vit och mörk choklad"; ruta från långpanneplåt.
Mmm, så gott det verkade, men ack, vad var det här?!
Vi tog varsin tugga och det smakade liksom härsket...
Jag sa att det banne mig smakade lite som getost. :-(
Vi spottade diskret i servetterna och sa sedan till en glad personalmänska
att de måste smaka på sin kokos-vit-mörk-chokladkaka för vi gissar att nåt i den blivit dåligt:
kanske smöret, kokosen eller så??
- Åh. Nej, det måste vara Chevrén i kakan ni kände, svarade hon med ett leende.
-???????????????????? Va!!?? Har ni getost i kakan? Vet du: då är det läge att skriva det
på lilla skylten som talar om vad kakan heter/innehåller.
*
Kanske det varit gott om vi vetat? Kanske med ett glas portvin till istället för té?
Senare åt vi annat som var väldigt gott.
*
Förra året såg vi mycket keramik, många smycken av gamla silverbestick och liknande.
I år var det många med skinnarmband med tenntrådsbroderier.
En del innovativa försäljare såg vi:
lampskärmar av restgarner (I like!), fötterna var flaskor. Sånt här sätter ju igång en del i huvudet.
En ljuskrona av taggtråd. Riktigt, riktigt snygg!
Det här var nog dagens smartaste. Den som vill får gärna gissa,
så återkommer jag med svaret om denna mycket praktiska lilla tingest som jag aldrig sett förut.
Men jag köpte två.
I Hjo finns dessutom en liten reabokhandel som jag även fyndade i förra året.
Här ska det bli ännu mera glass som synes och de andra ska användas som fiffiga presenter.
*
Min trevliga utflyktsdag  avslutades med god mat tillsammans med familjen
och ett glas vin - och lite snabbt bläddrande i en av fyndböckerna :-)
Bra att veta om man hamnar i dylik situation är: havregrynsgröt, spenat, juice
 och melon är bra för att lindra.
*
Dean Martin sa: - Man är inte full om man kan ligga på golvet utan att hålla i sig.
 
*
Välkommen åter i morgon för svaret på vad trådspiralen ovan är...
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Frisky Frog

Lite avis är jag allt på er Hjo-runda. Jag gissar att den där grunkan har med fönster att göra... den ska hålla fönstret lite öppet. Eller hålla något som ska kunna dämpas av fjädern. Eller så har det med matlagning att göra... Vänta lite nu, den ska hålla grytlocket lite öppet utan att halka på plats igen. Där satt den - eller inte. =)
/kram

Svar: De hade silkegarn också! Så himla fina, men jag har aldrig använt det och har ingen koll på kvalité eller om det var bra pris (eller överpris...) Så jag köpte inget.
Cicci H

2014-07-13 @ 08:40:31
URL: http://friskyfrogmade.blogspot.com
Postat av: Anna Lennartsdotter

Sjöalyckans silke? Det är ganska drygt garn. Har för mig att det är bra pris.
Jag och mamsen tog en sväng idag. Hon behövde luftas, eller var det jag? Köpte ett stenarmband i färgglada färger och lite naturgodis.
Har sett den där grunkan, men jag kommer inte ihåg vad den ska vara till. Grytlocket låter ju som nåt som du skulle kunna ha användning för. =)
/Anna

Svar: Sjöalyckans silke. Japp. De hade så fina garner och jag ångrar mig. Men de är i Växjö så jag kan tänka mig en tripp däråt framöver. Det finns ju flera trevliga resmål som man kan ta samtidigt.
Cicci H

2014-07-13 @ 17:39:02
URL: http://designmosquito.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0