Solig söndag på Öa

Vi hade verkligen en underbar långpromenad på Visingsö idag!
Man kan hyra cyklar, men vi valde att gå denna gång.
Man tar en färja över till Visingsö med hamnen nästan mittpå
 och sedan kan man välja söder eller norröver.
*
Vi gick norrut och kom ganska snabbt till Öbergs kafé, där vi fikade gott!
Hela stället är en nostalgitripp!
Där finns alltmöjligt från äldre tider, olika epoker.
Jag tror att jag själv är så förtjust i det här för det påminner mig om
somrarna hos mormor o morfar.
Somrar med kossor, kalvar som suttar på fingrarna, kattungar och hölass
och smultron.
Bland allt möjligt gammalt sparat och samlat i en monter hittade jag det här:
En fribiljett där man markerar att det är för sent för barn... :-)
Vi fortsatte en bit norrut innan vi vek av och lunchade medhavd matsäck
i närheten av de gamla karpdammarna.
*
Lite söder om hamnen gick vi till skogs och kollade in en enormt hög Silvergran.
När skylten skrevs2004 var granen uppmätt till 39 m och dess omkrets 4 m.
Men det bör ju ha hänt en del sedan dess, eller vad tror ni?
Rak i stammen som ekarna på Öa, som planterades för att växa rakt och fint
att bygga skepp av liknande slag som regalskeppet Wasa på den tiden det begav sig.
Visingsö har många spännande historier, och svensk historia att berätta.
Vacker natur och flackt som gör det enkelt att både gå och cykla.
Dessutom har vi smakat sommarens första smultron!
Det är något alldeles speciellt med den smaken, eller hur?!
 
 

Kommentarer
Postat av: Eva H

Har varit två gånger på Visingsö, med lite speciella händelser. Första gången på skolresa, jag tror det var då som min olust inför trånga utrymmen initierades; en smal trappa upp till ett kyrktorn. Nästa gång, när mina egna barn var små och de slängde sig i vattnet, försvann under och kom upp med häpna ansiktet, det var första gången de badade i sötvatten :-)

2014-06-16 @ 08:26:41
URL: http://eva-hudin.blogspot.se/
Postat av: Urstarka Jag

Underbart ni har det!
Smultron på strå, det är barndom det :)

2014-06-16 @ 12:46:16
URL: http://mingbs.wordpress.com
Postat av: Karin

Har tittat på bloggen om dina smycken, och har gjort några smycken själv. Inget avancerat. Jag bor nära Eva, som har Pärlförrådet, och är där på pärlträff ibland.
Önskar dig en mysig midsommar!
Kram Karin

Svar: Så roligt! Är man kreativ är det ju inte ovanligt att man är det inom flera områden.
Cicci H

2014-06-18 @ 23:15:47
URL: http://pixelmojan.se
Postat av: Anna Lennartsdotter

Den där turen får jag nog ta och göra någon gång. Kanske med cykel....
/Anna

2014-06-19 @ 20:38:15
URL: http://designmosquito.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0