Stickmönster

Jag försökte göra er nyfikna häromsistens angående min påbörjade sommarstickning på väg att bli ett linne.
Det handlar om att ha ett mönster som hjälp fastän man hittar på själv och inte
har ett vanligt skrivet mönster med antal maskor, ökningar o s v.
Ett pappersmönster som MALL att sticka efter!
Det här funkar jättebra på detta linnet.
Kan tänkas vara svårare med ärmar.
*
Hur gjorde jag?
Jag tog ett vanligt linne i trikåtyg jag har som sitter bra.
Ritade av det på mönsterpapper. Sedan ritade jag av halva igen på ett vanligt ritpapper.
Det är det vita pappret jag använder som mall under tiden jag stickar,
för det är tåligare att veckla ut och in när man provar, transporterar stickningen o s v.
Dessutom stickade jag en provlapp för att säkerställa masktäthet och räkna ut för uppläggningen.
Detta sprack ändå eftersom jag inte stickar vågrätt utan lodrätt
och arbetet drar sig lite annorlunda än jag räknat med...  :-)
*
Så här långt har det varit jättelätt, även om jag fick repa upp ena axeln för den blev för kort.
Men det hade egentligen inte med mallen att göra.
Jag har dock inte bestämt mig för hur ringning och nederkant ska vara.
Har olika förslag som får vänta tills linnet är ihopsytt.

Kommentarer
Postat av: Eva H

Hej du!
När vädret tillåter gör ju mycket ute, syr, stickar, virkar, broderar, stryker, målar, ritar. Nytta förenat med nöje!
Eftersom jag inte tycker om att använda stickbeskrivningar gör jag ofta som du nu gjort bortsett från att jag skippar pappersmodellen. Stickprov är ett måste!
Lycka till med resten,
hälsar
Eva

2014-06-12 @ 07:48:26
URL: http://eva-hudin.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0