Det gror!

Denna helgen har jag tagit det mycket lugnt.
Blev lite övermodig under veckan som gick och tyckte att 110% (eller liknande) var lagom fart
på livet efter en kort och snabb övergående förkylning...
Nä nä. Den bara vände i dörren...
Storseglaren nästan beordrade mig att göra ingenting.
Därför var det ljudbok och altansittande.
Men man behöver ju sträcka på benen:
Efter en runda i trädgården ser jag att  det har börjat gro och spira!
Jorden är ganska ojämn, men från egen kompost.
Det som växer är i förgrunden en påse sommarblommor,
Och enligt de fyra skyltarna från vänster: sockerärter (som förgros och växer fint på altanen),
baby leaf sallad, spenat och... banne mig om jag det kommer ihåg...?
Och Sonens val: Mynta...
Här har det i princip övervattnats, men det var ena sega rackare!
Ni ser vilka yttepytte små blad det har kommit. Och lång tid har de tagit på sig oxå.
Jag har en kruka till, inne i köksfönstret så vi får väl se var de trivs bäst.
Men det ska bli spännande att följa dem.
*
Skillnad mot de tidigare nämnda sockerärterna:
De ska snart sättas ut. I en rad i trädgårdslandet har kompisarna luktärterna grott fint.
Det måste vara en av de allra ljuvligaste dofterna i hela världen: doften av luktärt!
*
För övrigt har björnbären knoppar och jordgubbsplantorna har precis börjat blomma.
Dessutom såg jag utslagna lila syrener på en promenad i dag!
*
Alla frön såddes den 20e april. så detta är vad som hänt på en månad.
Nu hoppas vi på sjyst väder för både växtlighet och människor! 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Eva H

Ja, nu gror det och frodas därute så det nästan knakar. Solrosfröna, vinterns fågelmat, verkar ha växtkraft till tusen - massor med groblad som jag måste rensa bort. Det där med att lätta på gasen är inte alltid lätt, men nödvändigt!
/Eva

2014-05-19 @ 07:00:37
URL: http://eva-hudin.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0