Självsådda tomater

Växtkraft är något jag förundras över varje vår.
Hur det som är till synes livlöst spricker ut i blom, år efter år när värmen kommit tillbaka!
*
Vad som förvånat mig i år är självsådda tomater.
Vi har två kallkomposter i trädgården.
Där hamnar döda växter, gräsklipp, matavfall av olika slag.
Så även ruttna tomater.
Komposten som blir gödslas med i pallkragarna.
 
Jag frösår i två pallkragar. Det är lagom stort att orka och hinna rensa.
I den tredje finns det jordgubbsplantor.
Så här såg det ut strax efter sådd i våras. Närmast i bild som ser ut som ogräs är sommarblomblandning.
De lite längre bladen är spenat som växte fint och var jättegoda.
Det blev sallad och luktärter och stora morötter.
Och... tomater!?
Jag fattade först inte vad som växte, men när jag såg några små gröna Bär?
Nåväl. Flera plantor i olika lådor kom upp.
Nu ligger de i ett soligt köksfönster och mognar till sig.
Och jag kan inte låta bli att undra hur många tomater jag fått
om jag sett och begripit lite tidigare,
så jag kunde vårdat dem.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Första året i Hjo

Ja, det är förunderligt. Vi fick tre potatisstånd som växte direkt ur gräset - vi flyttade komposten förra hösten.

Svar: Annars är det ju potatis man ska sätta för att sedan få en fin gräsmatta ;-)
Cicci H

2014-10-11 @ 18:05:57
URL: http://hanskhjo.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0