Av ett storpack färs

Generellt sett är jag rätt nöjd med den mat jag lagar under veckorna och därför inte så förtjust i att laga fredagsmyset... Hämtmat eller "nån annan" är bra då.
Men i fredags var jag pigg och på alerten och hade storpack färs i kylen.
Inte simsalabim, men nästan så blev det det här:
 

Burgare 7-8 st

ca 500 gr färs

1 tsk nachodip krydda (ostigt gul)

1 tsk St Maria grillkrydda

½ tsk liquid smoke

½ - 1 tsk salt

1 msk vatten

Blanda kryddorna med vattnet. Rör ihop med färsen. Stek och servera med valfria goda hamburgertillbehör!

 

Dragon är en av mina absoluta favoritkryddor. Järpar blev det denna gång.

Dragonjärpar 

ca 500 gr färs

1 tsk salt

1 tsk torkad dragon

2 tsk Dijonsenap dragon (den jag köpte i Rûgen)

1 ägg

 

Blanda ägget med kryddorna och rör sedan ihop det med färsen.

Stek små järpar.

 

Sås:  Vispa ur stekpannan med 3 dl vatten

1 tsk soja

1 tärning köttbuljong

1 tsk torkad dragon

1 dl grädde

Rör ner ingredienserna i kastrull och koka ihop. Ev behöver du reda av. Det gjorde jag eftersom jag föredrar lite tjockare konsistens på såserna före tunna, typ sky. Smaka av med salt och peppar.

 

Färslimpa

2-3 msk Oil&Vinegar Peppa Sauce sweet piquant (ja, den stavas så)

salt

cayennepeppar

1 ägg

 ca 500 gr färs

Starta ugnen på 200 grader. Blanda ihop smaksättningen och rör ner färsen i den. Smörj en form rikligt med smör. Forma färsen till en limpa och lägg i formen. Ugnsstek färslimpan.

 

Sås:  Häll steksky ur formen och i en kastrull.

1 ½ dl grädde

3 msk Oil&Vinegar Peppa Sauce sweet piquant

Cayennepeppar

Vitpeppar

Salt

½-1 tsk sambal oelek

Smaksättningen i limpan är lite sötsyrlig och därför blev det bra med lite sambal i såsen för extra tryck. Ris passar bra till denna, i mina ögon lite annorlunda färslimpa.

Maträtterna är inte så snygga på bilderna tyvärr. Men allt blev lagat och infruset för stressigare dagar

= inga snygga upplägg.

 

Och, ja, det blev en klutt färs över, men luften gick ur mig... så den frös jag in!

 
spisglädje!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0