Blåbärsfrossa

Igår åkte Familjen till skogs för att leta trattkantareller.
Inte en endaste en hittade vi...
Inte blev vi tomhänta heller:
Blåbär och lingon fanns det gott om!
Så det blev sylt i långa rader
och det godaste av allt:
blåbärspaj med hemgjord blåbärsglass till!
Blåbärsglass
Vispa 2 dl grädde.
Vispa 2 ägg, blanda ner knappt 1 msk vaniljsocker, 2 msk rörsocker, 2 msk florsocker. Vispa lite till.
Vänd ner grädden i äggsockersmeten.
Tillsätt 3 msk blåbärssylt, för smak och färg.
Starta glassmaskinen och häll i smeten. Låt gå till lagom konsistens.
Precis före avslutet släpper du ner några matskedar hela blåbär oxå.
*
 
Blåbärspaj
3 portionspajer
1/2 dl blåbär i varje form
Blanda ihop:
 3 msk skrädmjöl (rostat havre, mycket gott),
2 tsk vaniljsocker
2 msk strösocker
1/2 dl flytande smör
Blanda. Fördela smeten täckande över bären.
Strö över mandelspån.
Överst rörsocker.
Skjuts in i ugnen: 200 grader i 15 minuter.
 
*
 Servera med glassen och njut!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna Lennartsdotter

Svampen sköter sambon och jag fixar bären. Jag brukar hinna plocka några liter efter jobbet, innan någon ropar att maten är klar. =)
/Anna

Svar: Jag frös in lite blåbär. Men mycket vill ha mer... önskar lite fler färska... får väl nöja mig med björnbären.
Cicci H

2013-08-20 @ 21:49:06
URL: http://designmosquito.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0