Julkalender del 14 - julminnen

Idag går jag längs "minnenas allé".
Både bildligt och bokstavligt tydligen...
Eftersom detta inlägg, det 14e i julkalendern kom på avväggar...
*
Julen innehåller minnen. Minnen av smaker, dofter, platser.
Som ung vuxen och ett antal år framåt ville jag, önskade jag att varje jul skulle vara som de från barndomen...
Hos mormor och morfar, i deras röda hus med vita knutar invid skogsbrynet, snöklädda granar, sprakandet av vedspisen i köket, kaffedoften (trots att jag inte drack kaffe).
Morfar som under hösten gått i skogen och märkt ut en gran, som han borrade hål i stammen och fyllde på grenar om det fattades. Granen som kläddes dagen före julafton (om jag minns rätt?) och doften.
Den underbara doften som jag hade precis intill mig eftersom jag sov i bäddsoffa bredvid granen.
Med granljusens svaga belysning som läslampa/or.
*
Numera har jag med min familj skapat nya traditioner.
*
Julpynt är oxå väldigt mycket minnen. I alla fall för mig.
Vissa julpynt betyder mer än andra.
*
Denna julkyrka hade visst min mamma gett min mormor.
Nu bor den hos mig.
Den har en liten speldosa. Den fungerar, men kan inte sitta på rätt plats.
Visarna på tornets urtavla är borta.
Den är lite allmänt skamfilad, men det är ok, med så många år på nacken!
*
Är inte kyrklig av mig, egentligen, men tycker om att ha den framme.
Min Bror lyckades hitta en i princip likadan på second hand för ett par år sen!
*
Och i dag har vi klätt granen!
*
Och imorgon ska vinnaren koras!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0