Att stava sig fram

När gåstavarna kom väckte de en del muntra reaktioner.
Jag använder mina med jämna mellanrum och kan varmt rekommendera dem.
Varför?
1) Du går snabbare eftersom stavarna hjälper dig att få upp fart = både kortare tid och högre puls
2) HELA kroppen får en genomkörare istället för bara ben när du går en vanlig promenad
3) För egen del kan jag få känningar av min lite sneda rygg om jag går långpromenad.
När jag har stavarna går jag automatiskt mer upprätt och slipper detta.
*
När du väljer längd på stavarna ska du kunna hålla armarna i 90graders vinkel.
För att slippa höja armarna för högt i "framåt-läget".
För att få rätt tryck i steget. Tryck på med armarna som vid skidåkning.
Staven ska inte längre fram än du själv är. Staven och du går samtidigt.
Sätt  inte i staven långt framför dig, för då har du ingen kraft att trycka ifrån med.
*
Ibland ser man äldre människor som har långa stavar och sätter dem lite hur som helst.
Jag tänker då att de inte motionerar på samma sätt som en annan gör.
Att de kanske hade blivit sittande inomhus om de inte haft stavarna som stöd.
Så då är stavar bra i de fallen oxå!
Eller hur?!
*
Trevlig söndag!
 

Kommentarer
Postat av: Anna Lennartsdotter

Stavarna är enda chansen för mig att hålla jämn takt med sambons älgkliv. Och som du säger, mer effekt på en kortare tid.
Stavar äger! =)
/Anna

Svar: Jasså, han är en älg som min Storseglare? ;-)
Cicci H

2013-11-24 @ 18:51:43
URL: http://designmosquito.blogspot.se
Postat av: Jonas

Det där var en väldigt bra och ingående guide måste jag säga =) Jag överväger helt klart att testa på det där själv ^^

Svar: Tycker absolut att du ska prova! Det är skönt att växla mellan stavgång, P.W och löpning.
Cicci H

2013-11-24 @ 21:25:34
URL: http://thegamingground.com/
Postat av: Karin

Det du skriver om stavar är alldeles rätt och riktigt, och det där om längd är viktigt. Hellre för korta än för långa.
Jag hade stavgångskurser tidigt, och oj så uttittade vi blev, och kommentaren var alltid: har ni glömt skidorna.
Nu är det ingen som reagerar om man stavar på!
Kram Karin

2013-11-26 @ 12:13:44
URL: http://pixelmojan.se
Postat av: Jonas

Jag tänkte glida in på Intersport och köpa ett par stavar asap ;) Ja, variation förnöjer ju ^^

2013-11-26 @ 13:46:01
URL: http://thegamingground.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0