Filodegscigarrer

I eftermiddag har jag jobbat hårt med att, på egen hand,
(med mina två händer, fast 3 hade varit enklare)
mäta och skruva upp 3 separata hyllplan över mitt bord som snart
är min färdiga sy/pysselplats!
Äntligen!
Äntligen en plats där oavslutade grejer kan ligga kvar till nästa gång man kan sätta sig
utan att behöva plocka undan emellan.
Skippa TVn och lyssna på massor av ljudböcker.
*
Men; jag tänkte tipsa om nåt smidigt i dessertväg så här i påsktider.
Många gör som de alltid gjort, typ Påsktårta av ett eller annat slag.
Själv ska jag göra denna till Påskaftonslunchen, med lemoncurdgrädde
och dekor av gula marsipankycklingar.
*
Men jisses vad det var svårt att komma till sak idag :-)
*
Dagens tips är Filodegscigarrer:
Enkelt och jättegott!
 
Filodeg är lövtunna degark.
De används i flera lager och fylls med något gott. Smaken är neutral
(som en pajdeg oxå kan vara).
Vid flera tillfällen har jag gjort cigarrer av dem med fyllning
av tapenade. Det är så makalöst gott!
(Om man gillar tapenade, vill säga)
*
Men man kan ju använda degen till vad som.
Häromsistens skulle vaniljglass serveras till desserten och jag gjorde då cigarrer
med fyllning av Nutella!
På paketet står hur man hanterar degarken för att de inte ska torka.
Jag lägger 2-3 lager på varandra och penslar äggvita emellan så de håller ihop sig.
En tesked Nutella, eller tapenade eller nån annan god röra
man kan tänkas fungera i ugnens värme utan förstöras.
Baka av cigarrerna i 175 grader ca 8 minuter. Beror lite på din ugn.
*
Dessa Nutellacigarrer åts med god vaniljglass.
Mums!
*
 
(Tapenadecigarrerna kan avnjutas som tilltugg till en sherry som pre-dinner snack)
Sherry kan låta både bakvänt (dessertvarning?) och ovanligt, men jag lovar att det är riktigt gott!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0